Op ontdekking door een levend landschap vol verhalen
Met 9 aanmeldingen en uiteindelijk 7 enthousiaste deelnemers vertrokken we om 7:30 uur voor de dauwtrapwandeling. De start was nat: het regende pijpestelen. Toch bleef gemopper uit en zat de sfeer er meteen goed in.
We begonnen op het terrein van het St. Elisabethklooster. Hier vertelden de gidsen over de geschiedenis van het klooster en de bijbehorende gronden en gebouwen. Ook kwamen de bomenlaan en het berceau aan bod, net als soorten als bever en ijsvogel die hier hun leefgebied hebben.
Rond 9:00 uur werd het gelukkig droog, wat het wandelen een stuk aangenamer maakte.
Op de heide en in het starrenbos werd stilgestaan bij het ontstaan van het landschap en het historisch landgebruik door de mens. Bij de voormalige karpervijvers van het klooster kwam een mooie aanvulling van een deelnemer: het verhaal achter de bijnaam ‘Rogstaekers’ voor inwoners van Weert!
Onderweg was er volop aandacht voor natuurverschijnselen en ecologie:
inosculatie (samengroeiende bomen)
het Natura 2000-gebied en habitatrichtlijnsoorten in de beken
een blootliggend spechtenhol in een gespleten, omgevallen boom
uitleg over wat een boom is en hoe bomen samenwerken
reeën die we onderweg zagen, vogels die we hoorden en zagen
de eitjes van een schildwants
een dood sparrenbos
Onderweg bij een bankje was er een korte pauze voor een boterham en wat drinken.
Op de terugweg liepen we over het terrein van Buitencentrum De Spar. Hier bespraken we de geschiedenis sinds de oprichting in 1938 en bekeken we enkele markante elementen op het terrein.
Het bleek een zeer afwisselende tocht van in totaal 9,5 km over heidevelden, langs beekdalen en broekbossen, door bossen, langs akkers, graslanden en vennen.
Na ongeveer vier uur keerden we terug bij de startplek, met nieuwe energie en een hoofd vol natuur en verhalen!
Een geslaagde ochtend die zeker uitnodigt tot een volgende editie.

